Achtergronden bij het werk:
Wetenschap en techniek bepalen onze wereld – ze zijn de middelen waarmee een moderne mens zijn vrijheid tegenover de natuur heeft veroverd. Zijn wij daardoor andere mensen geworden dan onze voorouders waren? Of gaat het ons in de grond nog steeds over dezelfde vragen van leven, dood (en opstanding)? Onze kwetsbaarheid is gebleven, gebleven is het zoeken om in een fragiele verhouding ten opzichte van anderen, het goddelijke, de natuur, een min of meer stabiele, althans leefbare balans te vinden. Vandaar is er kunst.
Naar wie ik opzie: Jan van
Eyck en Jeroen Bosch, vanwege hun goddelijke inspiratie; Michelangelo, het
genie in wie alles lijkt samen te komen; Caravaggio en Rembrandt, vanwege de
bijbelse verbeelding, het licht en hun monumentale mensfiguren; Vermeer en
Frans Hals vanwege hun virtuositeit en de subtiele ‘inkijk’ die ze geven op hun
tijdgenoten; Goya, Friedrich en Redon om hun duistere en mystieke visie op de natuur
en de menselijke verhoudingen; Klimt, Matisse en Klee, om hun “platte” wereld
van schoonheid, het tweedimensionale universum, waarin een andere diepte
ontstaat, die van de zin; Armando.
Ik zoek naar voorvormen van
het menselijk leven, bewaard in ons als droom en opgeschreven als mythen –
reuzengestalten en goden, bedreigend, ontwrichtend, komisch, afstotelijk, ons
aangrijnzend uit een andere wereld. Ik zoek ze in bijbelverhalen, Griekse
mythologie, en scheppingsverhalen uit Egypte, Perzië en India.
Thema’s, technieken, formaat
en materiaalbehandeling verschillen. Ik wil het onverwachte een kans geven.
Soms hangen de beelden als het ware in de lucht en moet je proberen ze op te
vangen in jouw wereld, te temmen of te verleiden. Ze moeten me een uitweg
bieden uit de chaos. Maar ik ben de poortwachter en stel mijn zakelijke eis van
materiaal, formaat en techniek.
Opleiding:
Havo, Maurickcollege Vught: 1974
Derdegraads Akte Tekenen, Ac. voor Beeldende Vorming, Tilburg, staatsexamen 1987
Vrije studierichting tekenen/schilderen, Ac. voor Beeldende Vorming Tilburg, 1990 afgestudeerd.
Exposities:
1998 G.G.Z., Jan Wier, Tilburg; solotentoonstelling: "Der Eintritt in die Welt"
1998 Verkoop van beeld aan de gemeente Hilvarenbeek, derde prijs.
1999 Medisch Centrum Zorgvlied, Tilburg; solotentoonstelling.
2000 Padua-project, Tilburg, groepstentoonstelling Iconen.
2000 VVV-Info-centrum Tilburg, solotentoonstelling Het zoeken naar de plaats.
2000 Faxx-zomersalon Tilburg, groepstentoonstelling.
2000 MBK-zomertentoonstelling in Padua, groepstentoonstelling: Uitgesproken.
2000 JOOP op lokatie Tilburg; groepstentoonstelling.
2001 >De Wandelgangen= Hilvarenbeek; solotentoonstelling: Een Tijdsbeeld.
Kunst-uitleen:
Sinds 1997: Stichting Humanitas, >s Hertogenbosch
Sinds 2000: Gas-rent, Tilburg.
email: gerdine@atelier11.nl
Opleiding:
Havo, Maurickcollege Vught: 1974
Derdegraads Akte Tekenen, Ac. voor Beeldende Vorming, Tilburg, staatsexamen 1987
Vrije studierichting tekenen/schilderen, Ac. voor Beeldende Vorming Tilburg, 1990 afgestudeerd.
Exposities:
1998 G.G.Z., Jan Wier, Tilburg; solotentoonstelling: "Der Eintritt in die Welt"
1998 Verkoop van beeld aan de gemeente Hilvarenbeek, derde prijs.
1999 Medisch Centrum Zorgvlied, Tilburg; solotentoonstelling.
2000 Padua-project, Tilburg, groepstentoonstelling Iconen.
2000 VVV-Info-centrum Tilburg, solotentoonstelling Het zoeken naar de plaats.
2000 Faxx-zomersalon Tilburg, groepstentoonstelling.
2000 MBK-zomertentoonstelling in Padua, groepstentoonstelling: Uitgesproken.
2000 JOOP op lokatie Tilburg; groepstentoonstelling.
2001 >De Wandelgangen= Hilvarenbeek; solotentoonstelling: Een Tijdsbeeld.
Kunst-uitleen:
Sinds 1997: Stichting Humanitas, >s Hertogenbosch
Sinds 2000: Gas-rent, Tilburg.
email: gerdine@atelier11.nl